Share |

Tiibetiläinen Sydänjooga

  • Harjoituksen tarkoitus: Mielen puhdistaminen, bhumit 2-10. Lue lisää Open Heart Bhumimallista täältä.

  • Lue Open Heart Info-menu ennen kurssille osallistumista.

Yleistä

Tiibetiläinen Sydänjooga (Candali Jooga) on yhdistelmä tantrista joogaa (mahajooga ja anujooga tantra) ja dzogchen-meditaatiota (atijooga). Säännöllinen Tiibetiläisen Sydänjoogan harjoittaminen muuntaa dualistisen mielen (tib. sem) takaisin luonnollisen tilaansa (tib. sem nyid). Se kehittää myös elinvoimaisuutta ja sisäistä tyyneyttä.

Tiibetiläinen Sydänjooga (TSJ) on kokoelma monenlaisia harjoituksia josta kiitos kuuluu gurullemme Padmasambhavalle, joka tunnetaan myös nimellä Guru Rinpoche. Yksinkertaiseen harjoitusohjelmaan, joka kestää noin 35-45 minuuttia kerrallaan, on tuotu paljon tehokkaita tekniikoita yhteen. Harjoituksen päätarkoitus on valaista meidän oma mielemme, sekä vähentää ja lopulta poistaa eksistentiaalinen sekaannuksemme (skt. dukkha) kaikkien olentojen hyväksi ilman erottelua.

Oppiminen

Harjoitustekniikat ovat helppoja oppia ja harjoittaa. Varsinainen harjoitus tehdään silmät avoinna, tuolilla tai meditaatiotyynyllä istuen.

Tiibetiläisessä Sydänjoogassa on kolme teknistä taso (tämä on eri kuin kolme initiaatiota). Jokaisella kolmesta tasosta, harjoittaja oppii uusia tekniikoita tai lisäyksiä jo opittuihin tekniikoihin jotka lisätään päivittäiseen harjoitusohjelmaan. Kaikki tasot voi oppia netin kautta tai livenä.

Kolme vihkimystasoa

Tiibetiläisessä Sydänjoogassa on kolme vihkimys- eli initiaatiotasoa. Opettajan antamat vihkimykset ovat yleisiä kaikissa tantrisissa opeissa.

Ensimmäinen vihkimys saadaan 1. tason kurssilla eikä siihen sisälly ennakkovaatimuksia. Lue ensimmäisen vihkimyksen kautta vastaanotetut jumaluudet alta.

Toinen vihkimys saadaan kun harjoittaja on onnistunut avaamaan 6. bhuminsa ja kolmas vihkimys kun harjoittaja on avannut 11. bhuminsa eli 1. mahasiddha bhumin.

Facebookista löytyy keskusteluryhmiä harjoittajille liittyen heidän harjoitustasoonsa.

Kuka voi oppa?

Joogiset harjoitukset ovat normaalin terveyden omaaville henkilöille, jotka kykenevät elämään tavallista elämää.

Jos sinulle on diagnosoitu fyysinen tai psyykkinen sairaus joka vaatii lääkintää tai lääketieteellistä hoitoa, niin keskustele asiasta opettajan kanssa ennen kurssia.

Luottamuksellisuus

Tiibetiläistä Sydänjoogaa opettavat siihen auktorisoidut opettajat. Olet vapaa keskustelemaan harjoituksestasi muiden harjoittajien kanssa mutta pyydämme, että et opettaisi tai kertoisi tekniikoita muille siitä syystä, että ne kuuluu oppia kunnolla asiantuntevalta opettajalta.

Kaikki keskustelut sinun ja opettajan/opettajien välillä ovat luottamuksellisia.

Iloista harjoittelua!

Tiibetiläisen Sydänjoogan harjoittelu on ja kuuluu olla mukavaa ja iloon perustuvaa. Harjoitus tuo suurimman hyödyn kun sydän on auki ja kasvoilla karehtii kevyt hymy.

Teknistä tietoa

Tiibetiläinen Sydänjooga perustu A VAM-mantratavuihin. Guru Rinpochen siunauksesta johtuen nämä tavut sisältävät useita buddhalaisia jumaluuksia (engl. deity, skt. ishtadevata, tib. yidam), joka liittyy valtavan laajaan kaistaan hienovaraisia energioita niiden puhtaassa muodossaan. Ensimmäisen vihkimyksen jumaluudet sisältävät:

1. Guru Pema (Guru Rinpoche/Padmasambhava)
2. Guru Dorje Drollo (GR)
3. Guru Dorje Naljorma (Yeshe Tsogyalin aspekti, Vajrayogini)
4. Guru Nyima Ozer (GR)
5. Guru Yum Chenma (YT, Prajna Paramita)
6. Guru Dorje Chang (GR, Vajradhara)
7. Guru Yang Chenma (YT, Saraswati)
8. Guru Kuntuzangpo (GR, Samantabhadra)
9. Guru Kuntuzangmo (YT, Samantabhadri)
10. Guru Menla (GR, Bhaisajyaguru)

Toinen Tiibeläisen Sydänjoogan käyttämä periaate on viiden vitaalienergian (skt. prana) yhdistäminen. Nämä energiset tuulet yhdistetään hengitysharjoitusten ja lukkojen avulla. Tuulet (skt. vayu) yhdistämällä harjoituksella on syvästi mieltä muuntava teho, joka paljastaa luontaisesti avaran mielen (tib. rigpa).