Share |

Johdanto Open Heart -menetelmään

ja harjoitusohjeet



Open Heart on mielen harjoittamisen menetelmä, joka yhdistää ikivanhan tietämyksen ja harjoitukset nykyaikaiseen lähestymistapaan. Menetelmämme tähtää hyödyntämään parhaat puolet molemmista, jotta harjoittajat voivat syvästi ymmärtää itsensä, niin itsensä kuin kaikkien olentojen vapautumiseksi. Pidämme muinaisia joogisia periaatteita ja harjoituksia korkeassa arvossa, mutta emme halua kantaa tarpeetonta ritualistista tai kulttuurillista painolastia mukanamme. Ajattelemme että joka kulttuurin ja ajanjakson ihmiset tarvitsevat mielen harjoittamisen ja valaistumisen menetelmän, joka parhaiten sopii heille. Menetelmän jonka he voivat ymmärtää ja jota käyttää saavuttaakseen todellisia tuloksia. Ajattelemme myös että 1. herääminen, 2. mielen puhdistaminen ja jopa 3. täysi valaistuminen on mahdollista saavuttaa kun olosuhteet ovat olemassa. Ajattelemme että nämä saavutukset ovat meille mahdollisia saavuttaa, tässä kulttuurissa, tässä ajassa ja tässä kehossa.

Haluamme toivottaa sinut tervetulleeksi kokeilemaan näitä opetuksia, jotka on erityisesti annettu Open Heart -perustajille muinaisilta mestareilta, todellisilta maailman henkisiltä mestareilta. Opetuksilla viittaamme järjestelmämme sekä sanallisiin, että käytännöllisiin puoliin. Menetelmämme koostuu muutamista puolista, jotka ovat yleismaallisia henkiselle harjoittamiselle yleisesti. Menetelmämme sisältää suoraa osoittamista alkuperäisen heräämisen aikaansaamiseksi harjoittajan mielessä, sitten tantrista joogaa nimeltä Tiibetiläinen Sydänjooga (sekä ennen että jälkeen heräämisen) mielen puhdistumisen (karminen puhdistuminen) aikaansaamiseksi ja viimeiseksi edistyneempiä harjoituksia täyden valaistumisen (buddhuus) saavuttamiseksi.

"Opiskelin buddhalaisia tekstejä, mukaan lukien mahayanaa ja tantrista buddhalaisuutta ja oivalsin, että nämä opetukset ovat yhteneviä klassikkotekstien kanssa paitsi, että Open Heart-opetuksissa ei ole mitään ylimääräistä ja turhaa."
- kommentti harjoittajalta

Viisi turvautumista



Open Heart -menetelmän perusta on elävissä siunauksissa henkisiltä mestareilta, joista tärkein on tunnettu dzogchen-mestari nimeltään Padmasambhava. Padmasambhava tai toiselta nimeltään Guru Rinpoche, on ensisijainen mestarimme. Ilman mestarin apua ja ohjausta meillä on hyvin rajalliset mahdollisuudet saavuttaa vapautuminen mielen harhoista. Tämän vuoksi pääasiallisesti turvaudumme guruun, Padmasambhavaan. Hänen opetuksensa ovat inspiraation lähteenämme. Lisäksi vastaanotamme suoraan siunauksia häneltä sekä muilta mestareilta. Lue lisää tietoa mestareista ja guru-joogasta.

Mestarin avustuksella voimme tulla kokonaisvaltaisesti ymmärtämään oman mielemme. Tämä tarkoittaa että tulemme todella näkemään, että hämmennyksemme ja eksyksissä olemisen tunteemme johtuu hämmentyneestä mielestämme. Tulemme ymmärtämään että hämmennyksemme syy ei ole meistä ulkopuolinen, vaan on syvästi painautunut kehoomme ja mieleemme. Kun harjoituksen ja opiskelun kautta saamme oivalluksia mielemme värittyneistä toiminnoista ja siten saamme mielemme puhtaammaksi, tunnistamme myös itsemme avoimena tietoisuutena. Avoin tietoisuus on valaistunut luontomme, buddha-luontomme. Tämä ei-kaksinainen tietoisuus on lääke eksistentiaaliseen hämmennykseemme. Tästä syystä turvaudumme toiseksi buddhaan, joka tarkoittaa omaa tietoisuuttamme, vailla entiteettiä.



Open Heartin ydin on jooginen meditaatioharjoitus mestariemme ja opettajiemme sanallisten opetusten kanssa. Nämä opetukset perustuvat yleiseen etikkaan. Opetukset ja harjoitukset, eli dharma, on menetelmämme kolmas perustus. Tämän vuoksi turvaudumme kolmanneksi dharmaan. Pääharjoitustamme, Tiibetiläistä sydänjoogaa, harjoitetaan istuma-asennossa 40 minuuttia tai enemmän joka päivä. Tämä menetelmä yhdistää useita joogisia tekniikoita, kuten mantroja, hengitysharjoituksia ja meditaatiota yhdeksi. Säännöllisesti harjoitettuna tällä on paljon hyötyjä. Päämotivaatiomme on puhdistaa mielemme, mutta muutkin motiivit, kuten stressin lievittäminen ja terveyden parantaminen ovat myös hyviä motiiveja aloittaa. Meille on myös tärkeää kaikkien elävien olentojen vapautuminen, ei pelkästään itsemme. Harjoituksemme koskee kaikkia olentoja.



Meditaation harjoittajina ja joogeina, emme usko uskomiseen. Emme halua tuhlata aikaamme ja energiaamme mihinkään, mitä ei voida tutkia, analysoida, kritisoida, testata, todentaa ja henkilökohtaisesti kokea. Pidämme harjoittaja-ystäviemme, eli sanghan, seuraa ja tukea tärkeänä. Sangha on tärkeä koska jakamisen ja toisten kanssa harjoittamisen kautta voimme kasvaa joogeina ja ihmisinä. Tästä syystä turvaudumme neljänneksi sanghaan. Pidämme henkisen opettajan ja oppilaan välistä suhdetta tärkeänä. Molempien tulisi nähdä toisensa sekä henkisinä harjoittajina, että ihmisinä.



Viisi turvautumista



Turvaudun Guruun

Turvaudun Pemakoon*

Turvaudun Buddhaan

Turvaudun Dharmaan

Turvaudun Sanghaan

*Pemako.

Viisi turvautumista lausutaan joka harjoituksen jälkeen.

Mielen harjoittamisen polku on oivalluksen saavuttamista ja ymmärryksen edistämistä.

Tämä vaatii jatkuvaa tarkkaavaisuutta, älykästä kartoitusta, halukkuutta kohdata vaikeuksia ja sinnikkyyttä olla luovuttamatta. Kun polkuun sitoudutaan vakavasti, tiellä tulee olemaan esteitä. Tämä on luonnollista koska katsomme itseämme, mieltämme, tavalla jolla emme ole ennen katsoneet. Yllätyksiä tulee luonnollisesti olemaan. Mutta meidän tulisi joka tapauksessa pysyä harjoittamisessa, olla fiksuja ja hetki hetkeltä tietoisia siitä mitä nousee, lopettamisen sijaan. Tämä on ainoa tapa menestyä henkisellä polulla. Älä huoli, kysyessäsi saat runsaasti apua ongelmiisi niin opettajaltasi, mestarilta kuin yhteisöltäkin.



Henkinen polku on vakava mutta myös riemukas. Elämä kuten se normaalisti koetaan, on täynnä kipua, vaikeuksia, tuhoavia tunteita ja itse-aiheutettua hämmennystä. Pääsyy tähän on harhainen mieli. Ongelma ei ole meistä ulkonainen. Kuten sanottu, tarvitsemme vankkaa motivaatiota pitäytyä pyrkimyksessämme päästä kaikkien esteiden yli. Mutta on myös totta, että päivittäisen harjoittamisen myötä elämämme läpäisee vapauden, avoimuuden, ystävällisyyden ja todellisen rakkauden tunne, joka ei ole ego- tai ajattelu-pohjainen. Tämä taivaan kaltainen vapaana ja avoimena olemisen tunne, on se miten tulemme tuntemaan sitoutuneen harjoittamisen myötä. Suunnaton avoimuus ja aito rakkaus, joka on todellinen luontomme vailla itseä, on jo täällä, mutta piilossa, psyykkisten ja tunneperäisten ehdollistumiemme (minä-tunteemme, erillisyyden tunteemme) peittämänä.

Tämä luonnollinen oleminen, alkuperäinen tietoisuus, voidaan kokea vilaukselta jo ensimmäisenä harjoituskertana. Se, todellinen sinä, ilman sinua, on aina täällä. Mikä helpotus!



Toivotamme sinut tervetulleeksi tutustumaan Open Heart -opetuksiin. Ota vapaasti yhteyttä opettajiin jos sinulla on kysyttävää. Toivotamme sinut myös tervetulleeksi liittymään opetuksiemme pariin kursseilla ja retriiteillä, joita pidetään missä vain minne opettajiamme kutsutaan. Haluamme myös kannustaa sinua kutsumaan opettajiamme tulemaan opettamaan lähistöllesi.



Harjoitusohjeet



Seuraavat ohjeet ovat osia Tiibetiläisestä Sydänjoogasta. Kuuntele koko harjoitus ohjattuna videolta:

  1. Istuminen, rentoutuminen, avoimen tilan tunnistaminen sisä- ja ulkopuolella

  2. Jalokivi-visualisaatio

  3. Padmasambhava gurujooga

  4. Atijooga ja Phet-mantra

  5. Viisi Turvautumista, Lyhyt Bodhicitta, Ansion omistaminen ja Kumarrus

1. Ensin, istu alas hyvässä rennossa asennossa. Pidä silmäsi auki ja katse pehmeänä. Näet koko huoneen edessäsi, keskittymättä mihinkään tiettyyn. Näet ”koko metsän”, et vain yhtä ”puuta”. Ota muutama syvempi hengitys ja rentoudu syvästi jokaisella uloshegityksellä. Jätä sitten hengitys itsekseen. Skannaa kehon sisäosia. Ole tarkkaavainen jännitysten suhteen. Kun huomaat jännityksiä, anna niiden päästä vapaiksi. Kun jännitys vapautuu, huomaa mitä vapautuneen jännityksen paikalta löytyy. Katso tarkasti saadaksesi selville. Mitä löydät on puhdas avoin tila. Hyvä. Jatka muiden jännitysten vapauttamista koko kehon alueella. Älä kiirehdi. Tee se huolellisesti ajan kanssa ja aina kun jännitys vapautuu, noteeraa avoin tila entisen jännityksen tilalla. Kun jatkat tämän tekemistä, pienet avoimen tilan alueet alkavat tuntua yhdeltä yhdistetyltä kentältä joka on sekä kehon sisä-, että ulkopuolella. Huomioi tämä, rentoudu ja lepää tässä tilassa. Lepää tässä mieli sen verran terävänä ettet tule uneliaaksi. Huomioi myös ettei avoimessa sisäisessä tilassa ole ketään. ”Sinua” ei ole. Käytä tähän muutama minuutti.

2. Kun olet istunut ja tunnistanut tietoisen tilan, tunne hetken ajan ihon sisäinen tila, kehotila. Tuo sitten huomio pään päälle ja mielikuvitustasi käyttäen kuvittele, kirkkaasta kristallikivestä tehty pylväs kulkee suoraan päälaestasi ylöspäin. Tämä pylväs ulottuu 5-6 metriä kruunustasi ylöspäin. Kun olet visualisoinut tätä n. 20-30 sekuntia ja tunnet erityisen selkeän ja miellyttävän energisen tuntemuksen laskeutuvan kehotilaan, lopeta visualisointi ja vain rentoudu. Ole täysin avoin. Tässä tapahtuu, että hienovarainen energia laskeutuu pään yläpuolisista keskuksista kehotilaasi ja täyttää kehosi, mielesi ja sydämesi. Tämä tapahtuu automaattisesti jalokivi-visuaalisaatiolla. Huomaa kuinka kirkkaaksi ja rauhalliseksi tunnet olosi. Käytä tähän muutama minuutti.

3. Harjoituksen kolmatta osaa kutsutaan ”gurujoogaksi” Padmasambhavan kanssa. Jos hän ei ole sinulle tuttu, etsi googlella hänestä tietoa. Hän on hyvin tunnettu mestari, joka eli fyysisessä kehossa noin tuhat vuotta sitten. Vaikka hän on jättänyt kehonsa pitkän aikaa sitten, hänen tietoisuutensa, energiansa, siunauksensa ja varsinainen ohjauksensa, kuten kaikkien todellisten henkisten mestarien, on aina meidän saatavilla, aikaan ja paikkaan katsomatta. Gurujooga, joka tarkoittaa mestarin läsnäoloon virittäytymistä ja yhdeksi tulemista hänen kanssaan, on kaikkien tantristen joogaharjoitusten perusta. Tämä on sen vuoksi, että olemalla yhdessä mestarin kanssa, oma mielesi, joka on monien hämmennyksien ja impulssien täyttämä, tulee hetkeksi korvatuksi hänen energiallaan, selkeydellään ja avoimuudellaan. Tämä on henkisen mestarin myötätuntoista apua, joka on saatavilla kaikille, missä vain. Sinulle mukaanlukien. Kun saat tästä maistiaisen ensimmäisissä sessioissa, voit huomata guru joogan tuoman hyödyn.

Guru Rinpochen läsnäoloon virittäytyminen voidaan tehdä muutamalla tavalla. Esimerkiksi yksinkertaiseksi kysymällä häntä antamaan siunauksensa sinulle, yksinkertaisen rukouksen avulla. Käytämme tässä hänen guru mantraansa, jota on tarkoitus toistaa ääneen avoimella mielellä ja keskittyen 5-10 minuuttia. Mantra kuuluu: Namo Guru Rinpoche (kuuntele klikkaamalla). Toista sitä avoimesti ja rennosti. Toistamisen jälkeen, toivota mestarin länsäolo kehoosi, mieleesi ja sydämeesi, vastaanottaen hänen apunsa ja siunauksensa. Kun tunnet hänen hienovaraisen energiansa tulevan kehoosi, vain rentoudu ja antaudu sille. Tässä vaiheessa sinun ei tarvitse tehdä mitään. Se on kuin nauttisi lämpimästä kylvystä, antaen veden lämmön imeytyä kehon lävitse. Jonkin ajan jälkeen, mestarin siunauksien energia alkaa laantua. Voit huomata kuinka tuntemukset liikkeessä olevasta energiasta, kuten virtaaminen ja kupliminen, alkavat laantua kehotilassasi. Voit huomata että mieli on rauhallinen, selkeä ja avoin. Kun tämä tapahtuu, jatka Ati-meditaatioon. Tämä vaihe vie n. 10-20 minuuttia kokonaisuudessaan. Älä kiirehdi.

4. Harjoituksen viimeinen osa on Atijooga (dzogchen), yhdessä Phet* -mantran kanssa. Ati tarkoittaa alkuperäistä. Hyvä nimi tälle harjoitukselle voisi olla ”rento avoimuus” tai ”luonnollinen avoimuus”. Avoimuus tässä ei viittaa vain avoimiin silmiin, vaan koko olemuksemme avoimuuteen, esteettömyyteen ja selkeyteen. Se on yksinkertaisesti ”vapaana olemista” ilman yrittämistä, ilman tekemistä, ilman tavoittamista ja ilman ”minää”. Se on avoimuutta. Ati-meditaatiota kutsutaan myös nimillä nonmeditaatio tai ”Sky Gazing”, taivaan tuijottaminen.

*Phet-mantran kaikki kirjaimet ovat kuuluvia.

Kun energiset tuntemukset ovat laantuneet, älä tee mitään. Pidä silmäsi avoinna pehmeään ja rentoon tapaan. Pysy ”koko metsän” perifeerisessä näkemisessä, yksittäisen ”puun” katsomisen sijaan. Pysy yleisnäkymässä. Voit pitää suusi hiukan auki, anna kielen kellua suussa. Älä kuvittele mitään. Älä lisää mitään. Älä toivo mitään. Älä pyri mihinkään. Älä tee mitään. Silmät näkevät koko yleisnäkymän, ääreisnäkö aktivoituneena. Yksinkertaisesti pysy auki. Se mitä tässä tapahtuu, on että otat kolmiulotteisen tilan meditaatiosi tueksi.

Voi olla että aluksi pystyt pysymään tässä avoimessa tilavassa näkymässä ainoastaan muutaman sekuntin. Jos mielesi tulee kiireelliseksi ja huomaat ajattelevasi ajatuksia, palaa takaisin avaran mielenmaisen katsomiseen. Kun teet tämän, mielesi paljastaa sisäänrakennetun selkeytensä. Vain lepää huomioiden.

Nyt. Tässä lepäät avoimena tilana. Tämä ei itseasiassa vielä ole ns. mielen perimmäinen luonto tai atijoogaa. Alkuperäiseen tilaan päästäksesi, sinun täytyy leikata pois kolmiulotteinen avara tila, joka vielä tässä on tukena. Teet tämän huutamalla mantrisen tavun Phet, lujaa ja terävästi. Huuda se äänekkäästi muutaman kerran: Phet! ... Phet! ... Phet! ... Sinun ei tarvitse tehdä sitä montaa kertaa, 1-2-3 riittää. Älä tee tai suunnittele mitään tämän jälkeen. Nyt avaran tilan tuki putoaa pois itsestään.

Jatka atijoogaa 5-10 minuuttia tai enemmän. Voit myös tehdä tämän sekunniksi tai pariksi päivittäisten aktiviteettiesi aikana, aina kun muistat.

Session lopuksi, käy läpi avaran tietoisuuden kehollistaminen (Four Gears of Open Awareness), yhdistääksesi avoimen tietoisuuden fyysiseen kehoon.

Huomaa ensin avoin mielen tila yhdessä pään, niskan ja sydämen alueen kanssa. Sen jälkeen huomaa avoin mielen tila pään, rinnan ja muun kehon kanssa, vain tuntemalla ihon koko kehon ympärillä.



Viisi Turvautumista, Lyhyt Bodhicitta, Ansion omistaminen ja Kumarrus

Harjoitussession lopuksi, toista Viisi Turvautumista kolmeen kertaan omalla kielelläsi.

Turvaudun Guruun

Turvaudun Pemakoon

Turvaudun Buddhaan

Turvaudun Dharmaan

Turvaudun Sanghaan

Lyhyt Bodhicitta

Ol-koon kaik-ki o-len-not va-pai-ta (x 3)

Ansion omistaminen

Saa-koon kaik-ki o-len-not ke-rää-mä-ni an-sion.

O-mis-tan an-si-on Tur-vau-tu-mi-sel-le ja kai-kil-le o-len-noil-le.

Liitä kämmenesi yhteen ja tee kumarrus.


Tähän harjoitukseen kuluu noin 30-40 minuuttia yhdellä istumalla. Tee se joka päivä, ja valmistaudu hyvin, kunnes voit osallistua Tiibetiläinen Sydänjooga –kurssille. Tulet huomaamaan, että harjoituksen tekemisellä on suuret hyödyt heti alusta lähtien.

Opettajan puheita ja tekstejä näitä harjoituksia koskien löytyy Open Heart-blogista ja Open Heart YouTube-kanavalta.

Linkit

Heräämisohjaus: http://www.openheart.fi/212

Tiibetiläinen Sydänjooga: http://www.openheart.fi/215

Mestarit ja gurujooga: http://www.openheart.fi/204