Share |

Machig Labdrönin

Chöd

Chöd on erityinen korkeimman joogatantran (anuttarayoga) opetus. Tämä dharmaharjoitus sai alkunsa naismestari Machig Labdrönista (1055-1149), joka eli noin tuhat vuotta sitten Tiibetissä. Sittemmin chöd on levinnyt kaikkiin tiibetinbuddhalaisuuden koulukuntiin.

Open Heartin opettama chödin muoto on yhtä dramaattinen kuin muutkin chöd-muodot mutta me emme käytä tiibetiläisiä rituaalisia elementtejä. Opettamamme chöd on buddhalaisen opin shamanistinen ilmaus jossa myötätunnolla kaikkia olentoja kohtaan ja erityisesti niitä kohtaan jotka kärsivät eniten, on erityinen sija.

Chöd voidaan nähdä ja sitä voidaan käyttää niin henkisenä harjoituksena kuten myös perusteellisen parantumisen menetelmänä. Chöd on erityisen käytännöllinen kaikenlaisten kipujen ja sairausten parantamisessa ja muihin ihmisiin tai ongelmiin liittyvissä ongelmissa. Chödin avulla monenlaisia ongelmia tai vaivoja voidaan parantaa tai paremminkin, sen avulla voidaan vapauttaa ongelman minä-pohjainen energialataus.

Chödin oppimiseen ei ole vaatimuksia, joten kaikki ovat tervetulleita opetuksiin.

Kommentti harjoittajalta

Minulla on tyypillisesti migreenikohtauksia vähintään pari kertaa kuussa, usein pari kertaa viikossa, ja erityisesti joka päivä, jos olen matkoilla. Mainitsin Kimille että odotan kovasti joskus hänen ohimennen mainitsemaansa juttua migreenistä eroon pääsemiseksi. Sainkin suulliset ohjeet chöd-harjoituksen muodossa ja teimme harjoituksen yhdessä Kimin ja Karlin kanssa. Minulla oli juuri siinä aiheesta keskusteltuamme alkanut tuntumaan toisessa silmässä sellaista paineen tuntua ja myös näkökentässä oli jotain omituista. Nämä ovat migreenin ensioireita. Yleensä kipu ei ole erityisen kova, mutta silmä tuntuu pahalta ja veto on poissa. Joskus herkistyn valolle, äänille ja hajuille. Teimme sitten harjoituksen ja minä visualisoin kuten oli neuvottu ja kappas! Heti harjoituksen jälkeen tuntui silmässä erilaiselta, mutta en uskaltanut olla vielä ihan varma koska päässä tuntui muutenkin vähän erikoiselta, kuten harjoituksen jälkeen usein. Tunnusteltuani asiaa hetken sain kuitenkin varmuuden että kyllä, alkava migreenikohtaus oli loppunut! Vielä paluumatkalla bussissa tein samantyyppisiä harjoituksia, kun hetkittäin aloin tunnustella oireiden palaavan, mutta en koskaan joutunut syömään lääkkeitä koska olo pysyi normaalina. Vielä tänä iltanakaan en ole saanut migreeniä vaikka olen työmatkalla ja todellakin oletin migreenin alkavan viimeistään iltapäivällä. Eli ehdottomasti tämä harjoitus jää osaksi temppuvalikoimaa ja suosittelen muitakin migreenistä kärsiviä kokeilemaan!”